péntek, február 01, 2008

MEM - Öt könyv 2007-ből

Hát újra meghívást kaptam erre a játékra. Tavaly valahogy éppen ilyentájt jelölt be engem Vera, amikor 5 dolgot kellett leírnom magamról, amit nagy valószínűséggel még nem tettem meg.
Ezúttal Gábor jelölt meg, s a mostani 5 dolog az olvasással kapcsolatos. Egészen pontosan azt kell összeszedni, melyik öt olvasmányom volt a kedvencem tavaly.
Hát nézzük:

1. Szabó Magda: Für Elise

Ezt gondolom sokan ismerik, így nem kell sok mindent hozzáfűzni. Szabó Magda életrajzi regényének első részéről van szó. A stílus nagggyon élvezetes, mint mindig, a történet magával ragadó és lendületes. Nem érdemes kihagyni! (Aki akar, itt olvashat róla bővebben.)








2. Jon Krakauer: Into the wild
Az író az Outside magazin egyik riportere, aki egy fiatal srác, Chris McCandless igaz történetét írja le nagyszerű érzékleteséggel és hitelességgel. A srác egy igen jól szituált családból származott, aki a diploma kézhezvétele után (1990) maga mögött hagyott mindent és járta Amerika útjait teljesen szabadon, majd '92-ben érte el célját, Alaszkát. Négy hónappal később vadászok találtak rá a holttestére a vadonban. Akkoriban sokakat felkavart a történet, így az író egy felkérés kapcsán pontosan végigjárta ugyanazt az utat (a srác naplója alapján), amit annak idején Chris, hogy a helyszínek s a felkeresett emberek segítségével megírhassa ezt a könyvet, s ezáltal talán fény derül majd a miértekre is. Azóta film is készült már belőle, talán otthon is vetítik már. A filmet Sean Penn rendezte, szerintem az is kivételesen jó és érdekes. Mindkettőt melegen ajánlom.

3. Feldmár András: Feldmár mesél

Feldmár egy kanadi magyar terapeuta. Ebben a könyvben negyven évnyi tapasztalatról mesél. Nézeteivel igen megosztja a szakmát, viszont tény, hogy eredményes, akárhogy is csinálja. Nekem nagyon szimpatikus a hozzáállása, ami emberi, érzékeny, megható s nagyon izgalmas.

A könyv tkp. egy budapesti, 2006-os előadássorozat történetei.
Részlet a könyv hátuljáról:
"Egy terapeutának - és szerintem mindenkinek - a legfontosabb dolog arra rájönni, hogy a másik végtelenül másik. (...)Mert mit jelent megérteni a másikat? Az, hogy én megértelek téged, azt jelenti, hogy beskatulyázlak a már meglévő gondolataimba. De lehetséges, hogy még a színek, amiket látsz, azok sem ugyanazok, amiket én látok. Nagyon megrázó felfedezés, de szerintem igaz. Hát akkor én mit csinálok? Nagyon prózainak hangzik, de én csak próbálok együtt lenni a másikkal. Majdnem úgy, mintha egy tigrissel lennék egy ketrecben. A tigrissel is próbálnék együtt lenni. Megérteni a tigrist? Én nem próbálnám megérteni a tigrist, azt nem lehet. Viszont lehet a tigrissel játszani, vagy lehet a tigrissel birkózni, vagy lehet a tigris által meghalni..."

4. Cynthia Lennon: John

John Lennon első feleségét ritkán láthattuk, hallhattuk nyilatkozni a Johnnal töltött évekről. Pedig nagyon meghatározó tíz évről van szó. Olyan tíz évről, ami magában foglalja a tizenévesként való megismerkedésüket, a Beatles megalakulásának időszakát, s az első nagy sikereket... Emellett mély barátságokat, egy házasság történetét, családi kapcsolatokat, emberi fejlődést és még sorolhatnám.
Számomra érdekes volt látni mindezt Cynthia szemével. A könyv Cynthia és Julian életébe is bepillantást enged a Johnnal való válás után, majd Lennon meggyilkolását követően.
Megkapóan személyes, bensőséges és egy mély szeretetről, s elfogadásról árulkodó könyv.


5. Jeannette Walls: The Glass Castle

Egy újabb igaz történet, s mint az elsőnél, újra magáé az íróé.
A könyvben egy amerikai család hihetetlen szélsőséges, megrázó élete tárul elénk. Egy családé, amely néha szinte működni is képtelen, mégis izgalmas, mozgalmas, vibráló. Az apa egy csodálatos elme, aki mindenféle tudományokra oktatja gyermekeit, azonban ha részeg, akkor tör-zúz maga körül, megkeserítve mindenki életét. Az anya egy művészlélek, aki túl sokat nem törődik a háztartással és a gyerekneveléssel sem igazán. A család évekig egyik helyről utazik a másikra. Mivel a szülők igen ritkán dolgoznak, így a gyerekek sokat éheznek, fáznak s az évek alatt kénytelenek megtanulni önmagukról és egymásról gondoskodni. Végül a gyerekek New Yorkban kötnek ki, ahová azonban a szülők is követik őket, inkább vállalva a hajléktalanságot, csak hogy a gyermekeik közelében legyenek, míg a gyerekek élete egyre jobban egyenesbe kerül.
Csodálatos és elgondolkodtató történet egy szélsőséges, egyedi, s egymáshoz lojális családról. Nagyon örültem, hogy találkoztam ezzel a könyvvel.
(Ha jól láttam, kapható otthon is, de csak angolul.)


Érdekes, most vettem észre, hogy minden történet a valóságról, annak egy szeletéről szól. :)Olvastam én mindenfélét az elmúlt évben, de úgy tűnik, az igaz történetek hagyták a legmélyebb nyomot bennem.
Dehát mi is lehet érdekesebb, izgalmasabb, sokszínűbb a valóságnál, nem igaz?

Nincsenek megjegyzések: