szerda, március 17, 2010

St. Patrick's Day

Ahogy az minden évben lenni szokás, március 17-én hatalmas ünnep van a városban - köszönhetően Torontó igen nagyszámú ír lakosságának (korábbi bejegyzés és háttérinfó itt). Pár óra múlva indul a felvonulás a belvárosban, no és persze munka után akármelyik pub-ba is néztek be, a hangulat fergeteges lesz. Az írek egyik legnagyobb nemzeti ünnepét sok városban ünneplik a világon, íme néhány, hátha éppen arrafelé vagytok: Montreál (Quebec), Ottawa (Ontario), New York (NY), Phoenix (AZ), Sydney (Australia), Aukland (New Zealand), Manchester (England), Tokyo (Japan).

Persze St. Patrick Napja természetesen nem létezhet ír zene, toast, étel és ír sör nélkül, így mindegyikből álljon itt egy kis ízelítő. :))

A híres ír ragu
Az igazi, autentikus ír pörkölt elmaradhatatlan kellékei a bárány, krumpli és a répa. :)
6 személyre

Hozzávalók:
  •  1 evőkanál oliva olaj
  • 90 dkg (2 pounds) csontozott bárányhús, kockákra vágva
  • 1/2 teáskanál só
  • frissen őrőlt fekete bors
  • 1 nagy hagyma
  • két répa, megtisztítva és nagyobb darabokra vágva
  • 1 pasztinák (petrezselyemgyökér), megtisztítva és szintén nagyobb darabokra vágva (elhagytható)
  • 4 csésze víz, vagy amennyi szükséges
  • 3 nagy krumpli, meghámozva és felnegyedelve
  • 1 evőkanál frissen aprított rozmaring (elhagyható)
  • 1 csésze póréhagyma, felaprítva
  • friss petrezselyem díszítésnek (elhagyható)
  1.  Melegítsd meg az olajat közepes lángon egy nagy edényben. Add hozzá a bárány darabokat és főzd - gyengéden kevergetve - amíg szépen megbarnulnak. Sózd, borsozd.
  2. Add a húshoz a felszeletelt hagymát, répát és pasztinékot, majd gyengéden főzd őket együtt pár percig. Öntsd hozzá a vizet. Ezután fedd le, várd meg, míg forrni kezd, majd vedd le a lángot egész alacsonyra. Párold a ragut kb. egy óráig vagy akár tovább, a hús puhaságától függően.
  3. Végül tedd a raguba a krumplit is és párold még egy 15-20 percig, melőtt hozzáadnád a póréhagymát és a rozmaringot. Ezután már fedő nélkül folytasd a párolást, amíg a krumpli meg nem puhul, de még egyben van. Rögtön, még jó forrón tálald meghintve egy kis petrezselyemmel. Sötét ír sör és friss kenyér illik hozzá. :)
Ír baráti toast:

"May the lilt of Irish laughter lighten every load. May the mist of Irish magic shorten every road... And may all your friends remember all the favours you are owed!"
Ír toast a hosszú életre:
"Here’s to a long life and a merry one. A quick death and an easy one A pretty girl and an honest one A cold beer – and another one!"

Nos, ami az ír söröket illeti, íme az állítólagos 10 legjobb. Aki mélyebb ismeretekre vágyik az ír söröket illetően, ezt a guide-ot ajánlom figyelmébe.  
  1.  Beamish Stout

  2. Guiness Draught

  3. Guiness Extra Stout

  4. Murphy's Irish Stout

  5. Ohara's Celtic Stout

  6. Harp Lager

  7. Kinsale Irish Lager

  8. Kilkenny Irish Cream Ale 

  9. Murphy's Irish Red                                                                         
  10. Smithwick's Irish Ale  

Mindenkinek kívánok egy jóhangulatú, ír zenével fűszerezett St. Patrik Napot!!! :)))))


Na jó, ez talán kicsit nehezen volt érthető... :))



Plusz ráadásként egy idétlen videó arról, hogyan ünnepeljük e jeles napot igazi írek módjára.

8 megjegyzés:

Euthymia írta...

Szia, szia, jó kis ír sörök, legkedvencebb kedvencem a kettes számú játékost a Guiness Draught :) :)

Livia írta...

Örülök, hogy megírtad, melyik a kedvenced, reméltem, hogy lesz(nek), akik "szavaznak" majd, hiszen én sajnos abszolút nem ismerem ezeket a söröket... (sőt, valójában egyiket sem). :))

Euthymia írta...

én sörös vagyok, ami tudom, szokatlan a lányoktól, de a Guiness-t a ködösben megkedveltem, itt meg biztos kingfisher-lady-nek hívnak a hátam mögött a pincérek a vacsoránál :) :) hihi

Livia írta...

Ezek szerint a Kingfisher egy sor... hihi...

:)) Bill akarmilyen sort iszik, az elso korty mindig az enyem, mert kivancsi, hogy izlik... vagyis remeli, egyszer valamelyik majd izlik. Ugyanis van egy olyan muszaki hibam, hogy abszolut semmilyen szeszes ital nem izlik, sot... brrr...
Neha viszont jo lenne pl. borozgatni itthon kettesben, vagy idonkent tarsasagban... szoval vannak helyzetek, amikor kicsit "nehezkes" velem.

Szerintem egyebkent szamomra ezek az ir sorok tulsagosan erosek lennenek. Eddig azokra huztam el kevesbe a szam, amik lagyak, konnyedek, mint pl. a Corona.

No persze nem akarom en eroltetni magamnak az ivast, de pl. ha evente ketszer egy italt rossz erzes nelkul meg tudnek inni - az mar jo lenne. :)

Rita írta...

Én a Kilkennyre szavazok, bár a többi is nagyon jól néz ki.:)

Bill Ferencz írta...

A 6-os, 10-es es 8-as a kedvencem. Ebben a sorrendben.

Euthymia írta...

Igen, egy indiai sör a Kingfisher, és itt nem fél literes, hanem 650ml-s egy nagy üveges...
De nem vagyok ám alkesz, csak szeretem a sört (is) :) :)
Én bort nem bírok inni, a gyomrom nem bírja.Pedig azt mondják, abból nem árt 1-1 pohárkával esténként.

Manka írta...

Bill, akkor Péterrel jól elsörözgetnétek, mert pont azt nézegettem, hogy ő is ezeket szokta inni, kb ebben a sorrendben :)

Lívia: régen megittam, ma már nem nagyon (állítólag átvágtam a kis férjem, aki "csak ezért" vett feleségül :), de a cseheknek van... Staropramen nevű sörük, ami nagyon finom szerintem. Lájtos, mert én is csak azt.
Borban meg a nem túl édes, nem túl "testes" rosék esetleg...?